28
2018 MÁRCIUS
A Festészet Anyagai

Ceracolors

Festék teszt

Egy korábbi blogbejegyzésemben már írtam a Fayum portrékról, ennek apropójából szeretnék egy új festéket bemutatni, amit nemrég teszteltem.

A fent említett korábbi cikkemet itt olvashatod

Egy valódi világújdonságról van szó, a CERACOLORS vízben oldható viaszfestékről.

A világ egyik általam legjobbnak tartott művészellátó cége az amerikai Natural Pigments cég egy új fejlesztéséről van szó.

Mielőtt tovább megyünk pár szót erről a hazánkban még kevésbé ismert cégről.

A George O’Hanlon által létrehozott cég nem kisebb célt tűzött ki maga elé, hogy történelmi pigmenteket, és festék készítéshez való segédanyagokat forgalmazzon, esetenként előállítson. Ráadásul a minőség kompromisszumok nélkül elvét alkalmazzák üzletmenetükben.

Egy következő cikkben később még bemutatom ezt a társaságot, de most térjünk a tárgyra.

“A Ceracolors viaszfesték egy igazi világújdonságnak számít…”
 

Az enkausztika technika azaz a viaszfestés története.

Az ókori Görög, római, Egyiptomi és Bizánci kultúrákban gyakran használták táblaképek és falfestmények festésére a méhviaszból készült festékeket. Ennek az eljárásnak a neve enkausztika technika.

A viaszfestés ténye és a fent maradt alkotások vizsgálata aztán jó sok gondolkodni valót is adott, napjaink restaurátor szakembereinek és a művészettörténészeknek egyaránt.

Ugyanis nem tudják a mai napig kideríteni, és egyértelműen igazolni, hogy pontosan milyen technológiát is alkalmaztak a viaszfestékek készítésénél…

Alább itt van néhány Ceracolorsal készített festmény
…A viaszfesték vagy mélyített rajzú festés idegen szóval Encaustica a 20. század első felében kezdett újra elterjedni, amikor megjelentek az elektromos melegítő eszközök, melyek lehetővé tették a viasz kényelmes és gyors megolvasztását.

Ismeretes, hogy az ókori festők egyik módszere a viasz olvasztásos festés eljárás volt.

A gyakorlatban ez úgy történt, hogy méhviaszt és egyéb magasabb olvadáspontú viaszt, összeolvasztottak, így kaptak egy a méhviasznál magasabb olvadáspontú viaszt, melyet olvadt állapotban valamilyen színű pigmenttel kevertek össze. Ekképpen gyakorlatilag egy színes viaszt kaptak, A viaszt rudakká vagy lemezekké formálták és hagyták kihűlni, megkeményedni.

Ezt minden színnel megcsinálták, ami rendelkezésükre ált. Így kaptak egy sor színes viasz rudat.

“A Ceracolorsban egyesül a múlt és a jelen anyagismerete…”
Candice Bonhannon tesztje, a  teszten jól demonstrálja az a la príma festést és szemlélteti a festék lazúros képességeit is

Idősebb Plinius ókori történetíró leírásából tudjuk, hogy aztán ezeket, úgy használták, hogy apró kis bronz késeket, kanalakat parázson felforrósítottak, majd ezek segítségével olvasztották a megfelelő helyre az oda kívánkozó színt. Így építették fel a képet. A viasz kihűlve egy merev réteget képzett és odatapadt az alaphoz.

A másik eljárás a mai napig vitatott, hideg eljárás volt.

Ez feltételezett egy eljárást, amivel folyékonyabb állagúvá tudták tenni a viaszt, hogy aztán ecsettel is kenhető konzisztenciájú legyen.

Az eljárásról hiteles leírás nem maradt fenn, csak utalások vannak, melyeket próbálnak értelmezni. Ugyanakkor a fennmaradt művek egyértelműen igazolják, hogy használták a hideg eljárást, hiszen a Fayum portrékon ez látszik, és elemzések is igazolják.

Ismeretes a szakma előtt az un PUN viasz fogalma, a legvalószínűbb, hogy ezzel készültek a képek.

Majdnem biztos, hogy a Pun viasz egy elszappanosított méhviasz volt.

 

 

A viasz elszappanosítása

A viaszt, különböző lúgos anyagokkal el lehet szappanosítani, melynek a lényege, hogy valamilyen emulziót képez az új anyag. Ennek vannak vízben oldódó variációi is. Valószínűleg káli lúggal készült eredetileg, így egy részben vízben is oldódó kenhető masszát kaptak, mely felhígítva, pigmenttel keverve színes viaszfestékké változott. Mivel ez is egy emulzió, ezért gyakorlatilag, a temperafestékek családjába tartozik.

Az elszappanosított viasszal kettő probléma van. Egyik, hogy rosszul rögzül a felülethez, a lúgok hatására, másrészt később is vízben jól oldódik. Tehát gyakorlatilag, könnyen lemosható a kép, ezáltal nagyon sérülékeny.

Azonban egy érdekes tulajdonság, hogyha bizonyos hőhatás éri, akkor a lúg egy része távozik a felületről és a viasz tartósabb kötést hoz létre az alappal és csökken vízoldhatósága is.

Valószínű, hogy így készültek a Fayum portrék is. A kész képet száradás után erős hő hatásának tettek ki, (vigyázva nehogy megolvadjon) így fixálták a képet. A viasz bevonat további érdekes tulajdonságai, hogy, polírozható, ha egy puha pamut ronggyal finoman dörzsölgetjük, akkor szép selyemfényű lesz a bevonat, ez szükségtelenné teszi a lakk alkalmazását.

Mivel a viaszban nincsenek oxidálódó részecskék, így idővel nem gyakorol semmilyen befolyást a benne lévő pigmentre, nem sötétedik, sárgul stb. Így akár 2000 és múlva is gyönyörű friss színeket mutatnak a képek. A viasz lágysága, pedig a repedezéstől óvja meg az ilyen festményeket.

Néhány éve felfigyeltem egy újdonságra, egy amerikai viaszfesték jelent meg a piacon, CUNI márkanév alatt. A CUNI egy elszappanosított viaszfesték, mely vízben oldható. Mivel hazánkban, sőt talán még Európában sem kapható, ezért csak vágyakozni tudtam, de jó lenne kipróbálni.

Aztán végre bekövetkezett egy áttörés, mikor hazánkban megjelent a Natural Pigments CERACOLORS festéke.

Azt tudtam, hogy a Natural Pigments cég neve egyenlő a minőséggel, így türelmetlenül vártam mikor próbálhatom ki a festéket.

A muveszekboltja.hu jóvoltából, lehetőségem nyílt tesztelni ezt a remek festéket. Hamarosan megjött a posta, 12 színnel, és 3 médiummal.

A Ceracolors nem a viasz elszappanosításával készül, hanem politerpének hozzáadásával oldották meg a vízoldhatóságot. Ezek gyakorlatilag a természetes gumiban pl. a kaucsukban megtalálható természetes illóolaj alkotórészek.

A Naturalpigments saját filozófiájához híven semmilyen adalékanyagot, nem tesz az anyagba. A festék tiszta pigmentből, és a vízben oldott viasz kötőanyagból áll. Méhviaszt és egyéb természetes viaszokat is tartalmaz a politerpéneken kívül.

Maga a festék szagtalan, nincsenek kellemetlen irritáló kipárolgásai, összetevői a kozmetikai és élelmiszeriparban is használatos anyagok, így egészségügyi kockázatokkal sem kell számolni használójának.

A Ceracolors egy ideális anyag azoknak, akik oldószermentesen szeretnének festeni!

 

A saját tapasztalataim

A festék nagyon gyorsan szárad. Emiatt az összedolgozásoknál sietni kell vele, felhígítva nagyon jól lehet vele lazúrozni, szinte akvarellszerűen lehet használni. a tubusból kinyomva, konzisztenciája leginkább az olajfestékéhez hasonlít. Dolgozni vele olyan mintha valódi tojástemperát használnánk.

Magam egy Fayum múmia portrét másoltam ezzel az anyaggal.

Lehet vele papírra, vászonra, farostra is festeni. Akvarellpapírra leginkább a Gouache és akvarell hatásait közelíti meg.

Alapozott farostra, olyan érzés, mintha akrillal vagy temperával festenénk. Csak nem olyan műanyagszerű a végeredmény, mint az akrilfestéknél, és nem világosodnak ki a színek, mint a tojástemperánál.

Szerintem az akril festéket a gouachet és a temperát teljesen ki tudja váltani, az akvarellt pedig részlegesen.

Ideális olyan megrendeléseknél amikor, gyors száradásra van szükségünk, vagy pl. plein air festésnél, ha nincs nálunk elég vászon, farost, akkor előveszünk egy akvarelltömböt és folytathatjuk a munkát. Mivel gyorsan megszárad, ezért a képek szállítása sem okoz gondot.

Maga a festék nem olcsó, de vegyük figyelembe, hogy színező ereje nagyon nagy, így kevesebb kel belőle, mint egy Stúdió kategóriájú festékből, ugyanakkor, nincs szükség segédanyagokra, hiszen vízzel hígítható. Tehát a beruházási költségeken ezen a ponton lehet csökkenteni, ezenkívül 50 ml tubusban van, tehát kb. 25-30 %-al többet kapunk, mint egy hagyományos 35-38 ml. Tubusban.

További előnye, hogy a palettán, ha beszárad, vízzel újra felkeverhető, ellentétben a palettára száradt akrillal, amit ilyenkor kárba vész. A megszáradt, megkeményedett állapotban egyébként, hagyományos melegítős enkausztika festéshez is alkalmas, mert fel lehet olvasztani.

Amennyiben azt szeretnénk, hogy fényesebb legyen akkor a száraz képet, egy puha pamut ronggyal fel polírozhatjuk.

Alapozást sem feltétlenül igényel, de a legjobb egy akril gessoval alapozott farostra, használni. A viasz és temperafestékeknek, mindig is a keménytáblás alap volt az ideális.

Nekem abszolút kedvencem lett ez a festék, egyszerű használhatósága, természetes megjelenése okán. Számomra a tempera festés lehetőségét és az ízlésemhez túl műanyag akril festék elhagyását adja.

A temperával az volt mindig is a bajom, hogy macerás, hiszen a szintetikus temperákat nem kedvelem a tojás temperát meg nem lehet eltartani, tubusba tölteni, azt mindig frissen kellett kevernem. Ezzel a festékkel erre született megoldás.

Bár vízen kívül nincsen másra szükség, azért létezik hozzá médium, egy lassító médium mely kissé csökkenti az amúgy gyors száradási sebességét, és egy impasztó médium továbbá egy kötőmédium.

A kötőmédiummal hígíthatjuk, ha nem akarjuk, hogy csökkenjen a kötőereje a higított festékünknek, különösen lazúr technikánál jó.  A kötő médium arra is jó, hogy saját festéket keverjünk belőle, száraz pigmentekből. Ezt be is lehet tubusolni.

A festék kötését gyorsíthatjuk és erősebbé tehetjük, ha egy erős hajszárítóval, vagy hő lég fúvóval melegítjük pár percig.

Akit érdekel, Magyarországon itt lehet beszerezni

A Gyártó cég, a Natural Pigments honlapja

A CERACOLORS termék honlapja

Szóval én nagyon nagy örömmel üdvözlöm ezt az új festéket a hazai kínálatban.

Szeretnél Te is értesítést kapni az új Blogbejegyzésekről?
Irattkozz fel a hírlevél értesítőre!
Engem nagyon érdekel a Te véleményed! Ha van kedved, kérlek alul a hozzászólások között, szólj hozzá te is, és a csillagokkal értékeld a cikket!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg a facebookon is, hogy mások is olvashassák!

Nagy Krisztián - KINVA

Nagy Krisztián - KINVA

Szerkesztő

Nagy Krisztián - KINVA az Online Festőművész Magazin alapítója és szerkesztője. Magyarországon elsők között kezdett el blogolni a festészetről. Ő alapította az onlinefestotanfolyamok.com címen elérhető KINVA ART AKADÉMIÁT, ahhol a festészet online tanulására van lehetőség.Személyes blogja és saját alkotásai a kinvafestmenyek.com oldalon tekinthetők meg! Youtube csatornáján festészettel kapcsolatos videók láthatóak. ITT OLVASHATSZ TÖBBET RÓLA!

Share This